Szatmárnémeti

Határtalanul: Két keréken Szatmár-Beregben

2023.09.28 - 17:21
A tákosi „mezítlábas Notre-Dame”, a nagyari Luby-kastély és csodálatos rózsakertje, a tarpai szárazmalom, a Nagybukó vagy a tiszacsécsei Móricz-emlékház Szatmár-Bereg azon gyöngyszemei, amelyet meglátogattak 140 km-es honismereti túrájukon az EKE-kerékpárosok.

„A csapat első fele már pénteken megérkezett szállásunkra Szatmárcsekére, a Napsugár kempingbe, ami jó választásnak bizonyult. Vacsora közbeni beszélgetéssel töltöttük első esténket.

Szombat reggel időben érkezet a többi túratárs így tartani tudtuk a 9 órára tervezett indulást, ami nem mindig sikerül.
Első megállónk nagyon közel volt: Szatmárcsekén a csónakos fejfás református temető, ahol Kölcsey Ferenc sírját látogattuk meg. Következő megállónk Nagyar bejáratában Petőfi fája volt, amit a Luby-kastély követett. Gyönyörű rózsák kertjét megcsodálva a kastély teraszán különleges kávézásban volt részünk.

Tovább indulva hamar elértük a tivadari Tisza hidat es töltést, amin haladtunk a Tarpai-Nagyhegy irányába. A tipikus alföldi hegyről szép kilátás nyílik a környékre, ahol a távolban feltűnt Beregszász városa. Csarodán végre megkaptuk és a melegben igazán jólesett az ilyenkor megérdemelt csapolt sör, üdítő és fagyi.
Tákoson megtudtuk, hogy a református templom úgynevezett patincs fala Európában egyedi és a más néven „paraszt-, vagy mezítlábas Notre-Dame” 1766-ban épült.

Vasárnap Túristvándi irányába indultunk, ahol a vízimalomnál majd a sonkádi református templomnál álltunk meg. Tiszabecset elhagyva a Tiszával párhuzamosan haladtunk egy nagyon kellemes, alig forgalmas úton. Milota, aztán Tiszacsécsén a Móricz Zsigmond emlékház következett majd utunk utolsó állomása a Túr és Tisza találkozási pontja a Nagybukó.
Szatmárcsekére visszaérve legurultunk a Tisza partra, ahol szomorúan tapasztaltam: bizony vége van az idei nyári szezonnak, mert szeretet kempingünk nagyon üresen várja következő nyarat. De nem csüggedünk, mert tudom, hogy ősszel is csodálatos túrák várnak még ránk.

Túránk számokban:
13 résztvevő, 2 nap tekerés, 90+50 azaz 140 megtett km országúton, töltésen.
A túrát kitalálta, levezette és lejegyezte:

Lajtos Arnold

SZÓLJON HOZZÁ FACEBOOKON!

Határtalanul rovatunk a Culture Plus Egyesülettel partnerségben a Nemzeti Együttműködési Alap-NEA támogatásával valósult meg.